Fritidshemmet är en plats för social gemenskap och där vi vuxna pedagoger har en viktig funktion att främja elevernas sociala kompetens. Pedagogens uppgift på fritids och i skolan är att bemöta eleverna där de befinner sig i sin kunskapsutveckling. Genom att avsiktligt arbeta med digitala verktyg har vi till exempel stor möjlighet att hjälpa eleverna att utveckla sin gemensamma och virtuella kompetens.
Ikt står för informations och kommunikationsteknik. Det innebär att eleverna får arbeta med surfplattor, datorer, smarttelefoner på olika sätt och i olika kontexter. Genom detta får de kunskap om att skapa filmer, fotografera, söka information, programmera, testa olika appar och spela olika spel.
Genom Ikt får eleverna möjligheten att tillägna sig kunskap om moderna teknik för att söka information samt att kommunicera och skapa men även potentialen att arbeta med etik och moral på internet.
Internet är en social plattform där eleverna träffas genom bilder, statusuppdateringar, kommentera m.m. Det är en plats som skapar gemensamma sociala normer och kulturer.
På fritids är det ett av våra uppdrag att bemöta eleverna och deras intressen och att stimulera elevernas utveckling och lärande samt att erbjuda dem en meningsfull fritid och rekreation (Lgr11).
”För personalen handlar det om att uppmärksamma och ta tillvara elevernas intressen och att skapa situationer i vardagen där eleverna kan utmanas i sitt lärande”
(Allmänna råd för fritidshem 2014:39)