”Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta ska ske genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande (Lgr2011 ).” Hämtat ur läroplanen för fritidshem. Finns att läsa mer HÄR
På måndagar har alla elever på fritids fritidsråd. På regnbågen har vi delat upp grupperna så att förskoleklass eleverna har sitt fritidsråd själva. Ettorna har också ett separat fritidsråd medans åk 2-5 har ett gemensamt fritidsråd ute i mediateket. Inför varje fritidsråd förbereder vi personal alltid vad vi ska ta upp. Idag (på regnbågen) ska vi tillexempel avsluta biltemat, dela ut diplom och köra igång med en ny aktivitet. På minuten. Eleverna får själva komma med synpunkter, åsikter och tankar under fritidsrådets gång. Vi arbetar med att skapa en miljö där eleverna ska kunna prata utan att bli avbryten och att alla som vill ska få chansen att prata. Eleverna har också chans att önska vad de vill göra på fritids genom att skriva en lapp och lägga den i önskelådan på respektive avdelning. Det här är ett bra och enkelt sätt att skriva exakt vad en vill hitta på. Vi läser sedan lappen och om det är genomförbart är det mycket troligt att de går att ordna. Det här är ett konkret sätt för oss på fritids att arbeta med elevinflytande. Eleverna ska själva ha chansen att tycka till om sin vistelse på fritids.
Det här var lite information om varför vi tycker fritidsrådet är så himla viktigt och varför vi har det.
Hälsningar Fritids