Ur läroplanen

Nu när vi har haft så soligt väder har vi haft en hel del vattenlek i fritidshemmet. Det är tycker eleverna är roligt och väljer gärna att vara med. Vill eleverna inte själva springa i vattenspridaren finns det möjlighet att titta på, leka med badbollar eller ta det lugnt vid sidan om. När vi ordnar vattenlek och andra aktiviteter utomhus arbetar vi efter blandanat följande mål hämtade ur Lgr 2011 rev 2016:

  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.

Att vara med i vattenlek innebär att eleverna förväntas vänta på sin tur och lär sig ta hänsyn till sina kamrater. Eleverna lär sig att det inte är så lätt om alla ska vara i vattenspridaren samtidigt. 

  • Idrotter och andra fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
    Under andra årstider har vi grillat och haft olika utomhuslekar. Nu är det ju sol och varmt så då passar det ju bra med vattenlekar.

 

  • Utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser.
    Natur har vi nära till på skolan då vi har skogsmiljö på skolan. 

Det här inlägget är till för att synliggöra hur vi resonerar kring när vi utför de olika aktiviteterna och hur det är kopplade till läroplanen. Nu önskar jag er en fortsatt trevlig fredag! 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.